وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

شرایط اقامه ی دعوا

شرایط اقامه ی دعوا در مفهوم اخص یعنی حق مراجعه به مراجع صالح به منظور احقاق حق ماهوی تضییع شده ، برای هر شخص بالغ یا نابالغ ، عاقل یا مجنون ، حقیقی یا حقوقی به وجود می آید. در عین حال برای اقامه ی دعوا ، یعنی اجرای حق مزبور ، شرایطی لازم است که اگر وجود نداشته باشد ، موجب می شود که اگرچه پرونده به دادگاه رفته و مورد بررسی دادگاه قرار گیرد ، اما دادگاه نتواند به ماهیت دعوا رسیدگی کند.

مقصود از ماهیت دعوا

رسیدگی به ماهیت دعوا یعنی بررسی موجود بودن یا نبودن حق اصلی مورد ادعا و تضییع یا انکار آن و ترتب آثار قانونی مربوط در قالب حکم ؛ اگر دادگاه نتواند به ماهیت دعوا رسیدگی کند، نتیجه چنین حالتی ، علی الاصول صدور قرار رد یا عدم استماع دعواست. مانند اینکه خواهان ذی نفع نمی باشد.

نتیجه ی اقامه دعاوی دارای شرایط لازم

نتیجه ی اقامه دعاوی

اقامه ی دعوا در صورت وجود شرایط مورد اشاره ، دادگاه را مکلف به رسیدگی ماهوی می کند ، اما در عین حال حتی با وجود و احراز این شرایط ، دادگاه پس از رسیدگی ممکن است وجود حق ادعایی را احراز ننماید و خواهان را در ماهیت محکوم به بی حقی کند.

شرایط لازم برای اقامه دعوا

شرایط اقامه دعوا را می توان به نفع ، سمت و اهلیت خلاصه نمود. در عین حال شرایط دیگری نیز برای اقامه ی دعوا می توان قایل گردید که مورد بررسی قرار می گیرد.

بررسی ضرورت تقدیم دادخواست

بررسی شرایط اقامه ی دعوا

تقدیم دادخواست از شرایط اقامه ی دعوا شمرده نمی شود بلکه از شرایط لازم برای شروع رسیدگی دادگاه به دعواست تا بررسی نماید که از جمله ، آیا شرایط اقامه ی دعوا وجود دارد یا ندارد. چنانچه دادخواست تقدیم نشود ، پرونده برای رسیدگی به دادگاه نمی رود و در نتیجه نه تنها رسیدگی ماهوی غیرممکن می شود ، بلکه حتی رسیدگی به موجود بودن یا نبودن شرایط اقامه ی دعوا نیز غیرممکن شده و نوبت به صدور قرار رد دعوا و یا عدم استماع دعوا نیز نمی رسد.

نفع به عنوان یکی از شرایط اقامه دعوا

ذی نفعی خواهان بدین معنا می باشد که در صورت صدور حکم علیه خوانده ، نفعی نصیب خواهان خواهد شد. یعنی شخصی که اقامه دعوا می نماید باید توجیه کند که اگر دعوای اقامه شده ، به صدور حکم علیه خوانده بینجامد ، قابلیت این را دارد که سودی به او برساند.

ویژگی های نفع

شخص در صورتی ذی نفع در دعوا شمرده می شود که نفع ادعا شده دارای ویژگی هایی باشد . در حقیقت نفع باید حقوقی و مشروع ، به وجود آمده و باقی ، شخصی و مستقیم باشد.نبود هریک از این ویژگی ها ، اثبات وجود نفع را با مشکل روبرو می نماید.

سمت ، نمایندگی و قائم مقامی

نتیجه ی اقامه دعاوی

داشتن سمت در مواردی که شخصی به نمایندگی از دیگری اقامه ی دعوا می نماید ، از شرایط اقامه ی دعوا می باشد. سمت عنوانی حقوقی است که به شخص اجازه می دهد که از دادگاه ، رسیدگی به امری را درخواست کند و یا هر عمل و اقدام قانونی را معمول نماید که مربوط به شخص او نمی باشد.

احراز سمت در چه مواردی لازم است؟

تنها در مواردی که درخواست رسیدگی را شخص حقوقی و یا شخص حقیقی غیراصیل تقدیم نموده باشد ، دادگاه در مقام تشخیص قابلیت قبول یا رد دعوا ، باید سمت درخواست کننده را در کنار سایر شرایط اقامه ی دعوا ، بررسی نموده و در صورت عدم احراز سمت شخصی که اقامه ی دعوا نموده ، نسبت به صدور قرار رد دعوا اقدام نماید.

اهلیت قانونی

دعوای اقامه شده

شرطی دیگر از شرایط اقامه ی دعوا ، اهلیت قانونی می باشد. اقامه ی دعوا از مصادیق بارز اجرای حق است و بنابراین یکی از شرایط آن اهلیت قانونی می باشد. شخصی که اقامه ی دعوا می نماید در صورتی دارای اهلیت است که بالغ ، عاقل و رشید باشد.

اقامه ی دعوا در مدت قانونی

اقامه ی دعوا در مدت قانونی را می توان یکی دیگر از شرایط اقامه ی دعوا دانست ؛ در این خصوص مدت ها و آثار آن را باید از هم تفکیک نمود. در برخی موارد قانونگذار مدت هایی را تعیین نموده و ذی حق را به قید سقوط حق اصلی ، مکلف به اقامه ی دعوا نموده است که در این صورت مدت تعیین شده مهلت شمرده می شود.

در موارد دیگری عدم رعایت مدت های پیش بینی شده می تواند ، بی آنکه خللی به حق اصلی وارد سازد ، تحت شرایطی موجب شود که دادگاه از استماع دعوا ، خودداری نماید.

دعوای اقامه شده مختومه شمرده نشود

ذی حق برای احقاق حقوق خود از طریق دادگستری ، تنها یک بار می تواند علیه شخصی که حق بر علیه اوست اقامه ی دعوا نماید. بدین معنا که چنانچه دعوای اقامه شده در گذشته بین همان اشخاص یا اشخاصی که اصحاب دعوا ، قائم مقام آنان هستند رسیدگی شده و نسبت به آن حکم قطعی صادر شده باشد ، دادگاه نسبت به صدور قرار رد دعوا اقدام و بنابراین رسیدگی به ماهیت دعوا منتفی می شود.

  • ۰۰/۰۵/۱۲
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی