وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

وکالت در طلاق

وکالت در طلاق

وکالت در طلاق وفق آنچه قانون تعیین کرده است ، حق طلاق اساساً با مرد است وتنها زوج می تواند بدون استناد به دلیل خاصی ، همسر خود را طلاق بدهد . بنابراین زن از چنین حقی برخوردار نیست و تنها در صورتی می تواند خواهان طلاق باشد که بنا بر یکی از طرق شناخته شده ، عسر و حرج خود را در دادگاه ثابت نماید.

زن حق طلاق ندارد ؛

در عرف رایج آنچه تحت عنوان حق طلاق برای زن شناخته شده ، وکالت در طلاق می باشد . به معنای دیگر ، حق طلاق به عنوان یک امر حقوقی متعلق به مرد می باشد و این حق قابلیت نیابت دادن را داراست و مرد می تواند در خصوص طلاق به خود زن وکالت اعطا نماید. هم چنین  می تواند به وکیل هم وکالت بدهد زن را طلاق دهد.

انواع اعطای وکالت در طلاق

 وکیل خانواده

مرد برای اعطای وکالت در خصوص طلاق به زوجه ی خود ، می تواند بنا بر طرق ذیل عمل نماید :

– اعطای وکالت در طلاق به صورت امضای شروط ضمن عقد نکاح

– اعطای وکالت در دفاتر اسناد رسمی

قابلیت عزل

چنانچه به عنوان شرط ضمن عقد نکاح مطرح باشد ، قابلیت عزل از طرف مرد را نخواهد داشت ؛ اما در صورتی که مرد در یکی از دفاتر اسناد رسمی به زوجه وکالت در طلاق را اعطا نماید ، قابلیت یا عدم قابلیت عزل آن بستگی به توافق زوجین دارد و بر اساس توافقی که صورت گرفته ، تصمیمات بعدی اتخاذ می گردد.

وکالت مطلق یا مقید

در وکالت مطلق زوج به زوجه وکالت می‎دهد  که هر زمان که بخواهد بتواند خود را از جانب او مطلقه سازد که در این صورت زوجه حق خواهد داشت که رابطه زوجیت خود را در زمانی که مضر به حال خود می‎بیند، خاتمه دهد. در وکالت مقید با محقق شدن شرایطی زوجه می‌تواند خود را مطلقه سازد که موارد آن در قانون مدنی بیان شده است و از جمله آنها می‎توان به ترک انفاق، غایب بودن همسر و همسر دوم اختیار کردن زوج اشاره کرد

چگونگی طلاق گرفتن با داشتن حق طلاق

 وکیل خوب خانواده

پس از اینکه مرد به همسر خود وکالت را اعطا نماید ، زوجه می تواند بدون اینکه نیازی به حضور مرد باشد ، دادخواست طلاق خود را تقدیم مرجع صالح مربوطه نماید ؛ نکته حائز اهمیت آن است که بنابر وکالتنامه موجود ، زوجه بایستی در صورت عدم حضور زوج ، طبق وکالتنامه ، برای وی وکیل اختیار نماید تا به همراه وکیل تعیین شده دادخواست طلاق توافقی را تقدیم دادگاه نمایند.

تکلیف حق طلاق مرد پس از اعطای وکالت چیست ؟

ممکن است تصور کنید وقتی مرد به همسر خود بنابر یکی از طرق فوق الذکر وکالت در طلاق می دهد دیگر خود نمی تواند همسرش را طلاق بدهد و از حق طلاق خود استفاده نماید ؛ اما این تصور کاملا اشتباه می باشد و حق طلاق از حقوق اصلی و بدیهی زوج است و آنچه در وکالت نامه طلاق آمده نمایندگی به دیگری برای طلاق است و وقتی نماینده می تواند طلاق بگیرد مرد هم طبیعتاً این حق را دارد.

مطالبه مهریه

 وکیل در امور خانواده

این مسئله که زنی از طرف همسر خود وکالت را داشته باشد ، منافاتی با مطالبه مهریه ندارد؛ در واقع حق طلاق منافی حق مطالبه مهریه برای زوجه نمی باشد و زن در عین حال که می تواند حق طلاق را اعمال کند حق اعمال و مطالبه مهریه را دارد مگر آنکه در ضمن وکالت در طلاق عدم مهریه شرط شده باشد.

مهریه زن در هیچ شرایطی ساقط نمی شود ؛

زن در هر شرایطی مستحق مهریه خواهد بود و مانعی برای مطالبه مهریه از سوی زن وجود ندارد ؛ مگر آنکه نکاح و ازدواج بر اساس تدلیس زن صورت گرفته باشد که در این صورت زن مستحق مهریه نخواهد بود.

  • ۰۰/۰۵/۲۴
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی