وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

نحوه استرداد جهیزیه

نحوه استرداد جهیزیه , معمولا طبق عرف رایج ، زوجه در ابتدای زندگی مشترک و جهت آغاز آن ، یک سری وسایل و لوازم تحت عنوان جهیزیه را با خود به خانه همسر می آورد . ممکن است خانواده زوجه از اقلام موجود در جهیزیه ی وی لیستی تحت عنوان سیاهه تهیه نمایند که این لیست به امضای شوهر و چند شاهد می‌رسد و نشانه آن است که زوجه این اموال را با خود به خانه زوج آورده است.

استرداد جهیزیه با سیاهه

استرداد جهیزیه با سیاهه

در لیست فوق الذکر معمولا تعداد ، قیمت ، مدل و سایر ویژگی های مرتبط با اقلام جهیزیه ذکر می شود و اصولا طبق این لیست استرداد جهیزیه به راحتی و بوسیله ی دادخواستی که زوجه به مراجع صالح اعم از دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف تقدیم میکند ، صورت میگیرد.

کدام یک از اقلام جهیزیه قابلیت استرداد ندارند؟

۱) ممکن است تعدادی از وسایل زندگی توسط خود زوج طبق رسم و رسومات خانوادگی موجود تهیه گردد؛ اگر زوج بتواند پس از اینکه زوجه برای استرداد جهیزیه خود اقدام نموده ، ثابت نماید که برخی از اقلام مربوط به جهیزیه را خودش خریداری کرده، آنگاه زوجه قادر نخواهد بود تا آن اقلام مشخص را به عنوان جهیزیه خود مسترد نماید.
۲) همچنین برخی از وسایل زندگی در حین زندگی مشترک و توسط خود زوجین تهیه می شود اعم از آنکه وسیله ای کاملا جدید باشد یا جایگزین وسایل قدیمی شود؛ در هر صورت این قبیل اقلام جز جهیزیه زوجه محسوب نمی شوند و وی نمی تواند با درخواست از مراجع صالح موفق به استرداد این وسایل گردد.

طلا جزو جهیزیه نیست؛

ممکن است گاهی اوقات در لیست سیاهه جهیزیه ، مقدار طلایی که زوجه در اختیار دارد نیز با ذکر تعداد و گرم قید شود ؛ اما لازم است بدانید که این طلاها جزو جهیزیه زوجه نیستند و با دادخواست استرداد جهیزیه و با عنوان جهیزیه مسترد نمی گردند ، گرچه در هر صورت تحت تملک و تصرف زوجه می باشند .

استرداد جهیزیه در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
زوجه چنانچه در نتیجه متارکه یا به دلایل دیگر ، تصمیم داشته باشد از خانه شوهر برود، می تواند با استناد به صورت جهیزیه ای که دارد ، آن اموال را از مرد مطالبه کند. زیرا آوردن جهیزیه به معنی انصراف زوجه از مالکیت یا شریک ساختن زوج در آن نیست و همچنان حق مالکیت زن باقی می ماند و تنها شوهر از منافع جهیزیه بهره مند می شود و میتواند به صورت متعارف از این اموال استفاده کند.

مدارک و منضمات مورد نیاز

در این راستا وجود برخی مدارک اختیاری و برخی اجباری می باشد ؛ مدارک اختیاری :
_ تصویر مصدق سند ازدواج
مدارک الزامی :
_ تصویر مصدق فهرست اسباب و وسایل
_ به همراه داشتن کارت ملی جهت احراز هویت
_ به همراه داشتن کارت بانکی جهت پرداخت هزینه دادرسی

وجود مدارک اختیاری

در صورتی که مدارک اختیاری فوق موجود نباشد می توانید بنابر یکی از طرق ذیل عمل نمایید :
_ درخواست استعلام
_ درخواست جلب نظر کارشناس
_ تحقیقات محلی
_ شماره پرونده استنادی
_ شهادت شهود و مطلعین
_ اتیلن سوگند
_ سایر مدارک و مستندات

هزینه استرداد جهیزیه

هزینه استرداد و جمع‌آوری، بسته‌بندی، حمل و جابجایی این لوازم به عهده زوجه است؛ زوج پس از درخواست زوجه مبنی بر استرداد موظف است تمامی وسایل زوجه را به او بازگرداند و در قبال این استرداد رسید دریافت نماید. معمولا طبق تعرفه قضایی هزینه استرداد جهیزیه حدود ۳ و نیم درصد ارزش کل مال است ، در صورتی که میزان ارزش مال مرقوم باشد.

مدت زمان استرداد جهیزیه

پروسه اقدام جهت استرداد جهیزیه پروسه ای طولانی و پیچیده نمی باشد ؛ تنها کافیست تا زوجه دادخواست خود مبنی بر استرداد را به مراجع صالح تقدیم نماید و لیست سیاهه را در صورت امکان به دادگاه ارائه دهد؛ در این شرایط حداکثر سه ماه زمان لازم است تا زوجه جهیزیه خود را پس بگیرد .

دادخواست استرداد از طرف زوج

گاهی ممکن است زوج با طرح دادخواست قصد استرداد جهیزیه زوجه را داشته باشد ؛ اگر در این شرایط زوجه از قبول جهیزیه امتناع ورزد ، می توان با حکم دادگاه وسایل را نزد امینی سپرد تا محفوظ بماند.

استرداد جهیزیه در طلاق توافقی

معمولا در طلاق توافقی زوجین بر چگونگی انجام تمامی مراحل و همچنین چگونگی استرداد جهیزیه با یکدیگر توافق می کنند و مشکلی پیش نمی آید.بنابرین در طلاق توافقی با توافق جهیزیه استرداد می‌شود، در طلاق یک‌جانبه، زوجه با استناد به سیاهه برای استرداد جهیزیه درخواست می‌دهد و اگر زوج قصد طلاق زوجه را داشته باشد مکلف به استرداد و بازپس دادن جهیزیه است.

  •  
  •  
  •  
  •  
  • ۰۰/۰۶/۰۱
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی